Jaaaa! Het is zover! Achter de schermen was ik al een tijdje druk met een mooie campagne voor BlueCity. En gister is deze gelanceerd. De komende weken wordt in een serie infographics duidelijk gemaakt wat BlueCity nu precies doet. En de teksten daarvoor komen uit mijn pen!

 

BlueCity is gevestigd in Tropicana in Rotterdam. Het voormalige tropisch zwemparadijs wordt daar omgebouwd tot een voorbeeldstad van de circulaire economie. Alleen al vanwege dit pand was het een feestje om aan deze campagne mee te werken. Het ultieme excuus om eens te spieken hoe de wildwaterbaan er nu uit ziet. Daar heb ik menig kinderfeestje mogen meemaken. Nu biedt het ruimte aan een ingenieus aquaponics systeem waarin vissen en waterplanten er samen voor zorgen dat de lucht wordt gezuiverd. Onze besprekingen vonden plaats in de zitjes van wat vroeger Club Tropicana was. Ook daar heb ik feestjes gevierd. Beruchte schoolfeesten wel te verstaan. En nu zaten we er dus te bedenken hoe we in taal en beeld zo goed mogelijk konden uitleggen wat ze nu precies in BlueCity aan het doen zijn.

 

BlueCity

 

Alles in overvloed

Eerder heb ik al eens uitgelegd wat er nu precies bedoeld wordt met een circulaire economie. In BlueCity gaan ze nog een stapje verder. Ze willen bouwen aan een blauwe economie. Een blauwe economie neemt de circulaire economie als uitgangspunt en voegt daar nog een paar principes aan toe. Het is gebaseerd op het gedachtengoed van Gunter Pauli. Een aantal principes die in een blauwe economie (en dus ook in BlueCity) worden gehanteerd, zijn bijvoorbeeld:

• De natuur kent geen afval
• Vervang iets door niets
• Ga uit van samenwerken, niet van concurrentie
• Benut wat lokaal voorhanden is
• Bevraag alles

Dat eerste principe is al een hele belangrijke; afval bestaat niet meer in een circulaire economie. BlueCity biedt ruimte aan ondernemers met innovatieve ideeën die hun reststromen op elkaar kunnen aansluiten. Op die manier is er nergens in de keten meer afval. Het bekendste voorbeeld is de oesterzwammen-cirkel. De koffieprut van de Aloha Bar vormt een voedingsbodem voor de oesterzwammen van RotterZwam. Het CO2 dat bij die kweek vrijkomt, wordt door Spireaux ingezet bij de productie van spirulina. Het mycelium van de zwammen wordt gebruikt om verpakkingsmaterialen te ontwikkelen in het BlueCity Lab. En de zwammen – die staan natuurlijk op het menu van Aloha. Een perfecte cirkel.

Als we in een blauwe economie leven, kunnen we blijven consumeren in overvloed zonder dat we een negatieve impact hebben op ons ecosysteem. Een fantastisch streven. En nog haalbaar ook. Dat is precies wat ze in BlueCity willen laten zien.

 

 

BlueCity

 

Over Earth Overshoot Day en meer

Nu kan ik natuurlijk hier allemaal gaan uitleggen wat ze in BlueCity doen, maar dat is precies wat de komende weken in de campagne gaat gebeuren. De eerste infographic gaat over de noodzaak van zo’n circulaire, blauwe economie. Dat illustreren we aan de hand van Earth Overshoot Day.

Earth Overshoot Day is de dag waarop we de natuurlijke grondstoffen die de aarde in één jaar kan produceren, verbruikt hebben. We blijven met zo’n rotvaart consumeren, dat deze dag elk jaar iets eerder valt. In theorie zou je zeggen dat we elk jaar maximaal zoveel mogen vragen van de aarde als ze van 1 januari tot en met 31 december ook weer bij kan produceren. In 1970 was dat punt bereikt. Earth Overshoot Day viel toen precies op 31 december. In 2000 was het een ander verhaal, toen waren we op 1 november al door het voorraadje heen. Vorig jaar viel Earth Overshoot Day weer nóg veel eerder: op 8 augustus. En als we zo doorgaan, hebben we in 2030 twee aardes nodig om in onze drang naar grondstoffen te voorzien. En die tweede aarde hebben we natuurlijk niet. Onze hebberigheid is compleet buiten verhouding. De balans is flink zoek. En dat is precies de kern van de campagne: Bring Back Balance.

Hieronder deel ik alvast de eerste infographic met jullie. Benieuwd naar de verdere toelichting of naar de volgende infographics? Stay tuned via bluecity.nl/bring-back-balance

 

BlueCity infographic

 

 

10 thoughts on “BlueCity: voorbeeldstad voor de circulaire economie”

  1. Wat leuk Amke, dat jij ook op deze wijze bij dit project betrokken bent! Laatst heb ik naar “Groene dromen” van Tegenlicht gekeken, en vol verwonderde verbazing gezien wat er nu in dat Tropicana-gebouw aan de Maas allemaal gebeurt. Inspirerend! En helemaal voor oud-Rotterdammers 🙂

    1. Die aflevering moet ik nog steeds kijken (verhuizen en tv-kijken is niet zo’n goede combinatie, haha). Maar ik heb er al veel positiefs over gehoord. Je oud-Rotterdamse hartje gaat er echt sneller van kloppen als je daar rondloopt, zo inspirerend!

  2. Wat een super gave plek! Ik wist dat er meerdere initiatieven in het oude zwembad waren, maar het hele verhaal erachter kende ik nog niet. Het staat nog echt op mijn verlanglijstje om eens te bezoeken.

    1. Het is zeker een toffe plek! En juist het verhaal erachter maken die initiatieven nog mooier, het hangt aan een hele filosofie over hoe onze economie eruit zou moeten zien. Als je de kans krijgt, zou ik zeker eens een kijkje nemen!

  3. Zo leuk dit! Echt heel tof dat jij dit werk mocht doen! Is de campagne gericht op de ‘gewone’ consument?
    Het is inmiddels al een tijd geleden dat ik hoorde over ‘iets met schimmels ofzo’ in het oude Tropicana. Klonk niet echt als een smakelijke combinatie, haha. Later pas hoorde ik over Rotterzwam, FruitLeather, de blauwe economie en de hele ideologie erachter. Het wordt stééds toffer en ik vind het vooral heel tof dat het niet bij een idealistisch idee gebleven is. Die Tegenlicht-uitzending die Mary al noemt, was een heel mooi overzicht van dat alles.
    Ik had al eens opgezocht of je er naartoe kan, maar vond toen alleen heel dure rondleidingen. Gelukkig blijk je er gewoon koffie te kunnen gaan drinken, dus ja, nu wil ik ook!

    1. Hahaha, “iets met schimmels ofzo” :)! Gelukkig wordt inderdaad steeds bekender wat ze er nou precies doen. En deze campagne is inderdaad specifiek gericht op de ‘gewone’ consument. De meeste promo die ze deden was meer B2B, maar nu wilden ze ook wel eens duidelijk maken aan bewoners van Rotterdam (en daarbuiten) wat ze precies uitspoken in Tropicana.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *