We verspillen met z’n allen wat af. Wereldwijd belandt ruim één derde van onze voedselproductie ongebruikt op de vuilnishoop. Dat betekent dat er jaarlijks een slordige 1.300.000.000.000 kilo prima voedsel wordt weggegooid. Ongelofelijk zonde! En dat niet alleen. De verborgen impact van al dat verspilde voedsel – de impact die in het produceren, verpakken en vervoeren zit – is gigantisch. Als voedselverspilling een land zou zijn, zou het meer CO2 uitstoten dan bijvoorbeeld India of Rusland. Dat is precies de reden dat afgelopen week het platform Verspilling is Verrukkelijk is gelanceerd.

 

Van waste naar taste

Soep van kromme groentes, crostini’s van oud brood, ijsthee van gered fruit. Er zijn zoveel betere (en lekkerdere) dingen die je met ‘leftover-eten’ kan doen dan het weg te gooien. Verspilling is Verrukkelijk is een initiatief van 18 ondernemingen die individueel al bezig waren om voedselverspilling op de kaart te zetten. Onder het motto ‘van waste naar taste’ hebben zij hun krachten nu gebundeld.

Over een aantal van deze individuele ondernemingen schreef ik al eerder. Zo maken The Ketchup Project, Potverdorie! en Instock (met onder andere hun Pieperbier) deel uit van het initiatief. Maar ook Kromkommer, GRO, Coco Conserven, De Tweede Jeugd, de Verspillingsfabriek, Glorious Bastards en nog negen anderen zijn initiatiefnemers. De samenwerkende ondernemers ontwikkelen en verkopen allemaal producten die gemaakt zijn van ingrediënten die anders zouden worden weggegooid of verwerkt worden tot diervoeder of biogas. De boodschap van het platform is duidelijk: voedsel is te kostbaar om te verspillen.

 

Het Verspilling is Verrukkelijk-schap

Verspilling is Verrukkelijk is niet alleen een online platform waar voedselverspilling onder de aandacht wordt gebracht en waar je de producten van de ondernemers kan kopen. Ze gaan ook offline. Dat betekent dat er in verschillende supermarkten een heus Verspilling is Verrukkelijk-schap komt. Het eerste schap komt te staan in de Jumbo in Wageningen en wordt aanstaande 20 maart officieel geopend. Daarna volgen schappen in de Plus in Maarn, de Albert Heijn Food Plaza in Amsterdam en de Albert Heijn XL in Purmerend. Het streven is uiteraard dat dit aantal binnenkort verder wordt uitgebreid.

Later dit jaar lanceert Verspilling is Verrukkelijk bovendien een gezamenlijk eindejaars-geschenkpakket. En het Verspilling is Verrukkelijk-assortiment zal op steeds meer plaatsen te vinden zijn, waaronder in (bedrijfs)restaurants.

Kortom: een mooie samenwerking die laat zien wat er allemaal mogelijk is met voedsel dat overblijft!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *